Monday 6 January 2020

PART 3::KEMALANGAN TRAGIS BUAT SANG JASMIN::KISAH RUMAH DAN TRAUMA

Assalamualaikum.

Sambungan untuk Part 1::

PART 1::KEMALANGAN TRAGIS BUAT SANG JASMIN::PATAH BUKU LALI
PART 2::KEMALANGAN TRAGIS BUAT SANG JASMIN::PATAH BUKU LALI

Kini bermulalah kisah aku bila berhadapan dengan anak-anak serta keluarga.
Perasaan rindu membuak-buak tapi tahankan sahaja.
Alhamdulillah sangat apabila family tercinta menjaga anak-anak.
Semuanyer mak ngan ayah...
Allahu akhbar, betapa besarnyer pengorbanan mak ngan ayah.

Sepanjang berada di rumah tue sangat menyakitkan.
Terhad sangat nak bergerak.
Terlalu sakit.
aku cuba juga kuatkan mental....
Berjalan dengan menggunakan tongkat 2 dan 4...
Terlalu payah dengan keadaan kaki terasa berat.
 Alhamdulillah, Aieman belikan aku kerusi roda.
Mudah untuk aku bergerak ke dapur atau ke depan sambil melayan anak-anak.

Seminggu tue aku memang rasa DOWN sangat.
Rasa kene sesuaikan diri dengan tongkat...
Tapi aku lebih banyak gune wheelchair kecuali pergi ke tandas aku lebih stabil dan selesa pakai tongkat 4 tue.

Raya 2019 lagi seminggu ko!!!
Turn raya kat umah mentua.
Tapi aku macam serabut sangat sebab ape pon tak buat untuk persiapan anak dan keluarga.
Baju raya pon aku beli lagi sehari nak raya..
Mujur dapat parking dekat OKU. adik tesco tue bagi parking dekat situ. Alhamdulillah..(sebenarnyer takboleh ye sebab bukan pemegang kad OKU).
Allahu...masa nie aku dah start kaki bengkak gile-gile sebab banyak bergerak kan...
Raya pertama pon kene paksa beraya dengan tidak mahir pakai tongkat lagi...
Nak menangis ok!!!
Sudahnyer..kesan kat kaki n luka naik nanah...
Die punye denyut tue...allahu....susah nak tafsirkan.
Menyucuk dan aku hanya mampu menahan dan try kuarkan nanah tue...
Esoknyer aku ajak laki g beli ubat untuk nanah tue mcm air saline, ubat antibiotik dengan kain utk bersihkan luka nanah tue.
Entahlah...aku pon pelik napelah laki aku tak bawa aku g klinik bersihkan nanah tue..sampaikan balik muar hari ke3 tue aku paksa juga aieman bawa aku ke klinik bersihkan nanah tue dan dapat ubat tahan sakit...Barulah rasa lega sebab tahu cara nak buang nanah tue.

Tapi memang lambat lah nak baik sebab masa check up dengan Doktor kat Putra Hospital, die cakap aku halah benang yang jahit tue..so die tanggalkan benang tue..barulah luka aku bercantum balik..

Pasal keje lak..memang kesian lah kat assistance aku terpaksa buat kerja yang aku tinggalkan tue..
Banyak kali datang rumah nak fahamkan pasal drawing tue...
Yelah sebab kerja tue hanya orang yang pergi site sahaja akan faham...sebab tue aku rasa bertuah ada assistance macam die...Alhamdulillah...

Banyak kerja aku siapakan dari rumah jer...
Tapi kalau kene buat surat ke ape terpaksa lah aku minta tolong assistance aku.
Terima kasih Nana sebab banyak tolong aku...Terbaik!!!

Alhamdulillah, mase raya tue ramai kawan yang datang beraya, tetapi entahlah macam mane aku tetibe macam ade penyakit mental depressed..

Aku selalu salahkan diri aku sebab aku jatuh patahkan kaki dengan kawalan kerja yang semua harapkan aku...
Aku paksa diri aku silent dari handphone dan try tenangkan diri.

Sebulan keadaan aku macam tue...aku try usaha keluar dari masalah.
Alhamdulillah aieman banyak membantu aku keluar tengok wayang, Menang terbaiklah wayang kat AEON MELAKA, dapat naik lift terus ke tempat wayang.

Sebulan lebih tinggal dengan mak, aku minta laki aku nak tengok rumah sendiri...
Mula-mula tue memang payah...Nak menangis settlekan anak-anak dengan nak masak dengan nak basuh baju sidai baju...
Tapi sebagai permulaan aku hanya balik pada hari jumaat dan sabtu sahaja.
Setelah selesa....bulan ke 2 barulah aku ade kekuatan untuk duduk terus rumah aku...
Anak-anak memang ayah hantar ke rumah aku...

Oh ye...masa aku baru-baru berusaha untuk sesuaikan diri dengan fizikal yang baru di rumah sendiri,
Aku macam terlalu letih..sampaikan aku suka buka pintu belakang sambil tengok pokok kelapa sawit...
Hijau kan mendamaikan..sampaikan kadang-kadang aku terleka kalau ade angin sepoi-sepoi bertiup...
sambil berkhayal...
aku rasa agak kronik gak kot khayal aku sampaikan laki aku panggil pon tak dengar...
Laki aku sampai sorokkan pisau takut aku buat benda bukan-bukan...hahahaha
Tapi aku cume nak ketenagan....kalau lah takyah pk kan pasal dunia...hmmmm

Setelah 3 bulan seminggu, barulah doktor bagi aku cuba berjalan disebabkan tulang aku sudah bercantum sepenuhnye...
Alhamdulillah...
Tapi try hard juga nak belajar berlajan...sikit-sikit aku try walaupon sakit...
Doktor tambah MC lagi sebulan sampaikan aku berjaya berjalan tanpa sokongan fisio...
Alhamdulillah...

Trauma aku sampai sekarang aku cukup fobia kalau ade air kat lantai...
Kadang-kadang tue terpk-pk kalau lalu depan bilik air atau laluan ke dapur tue memang aku berjalan slow-slow jer...
Dah takde macam dulu...semua nak cepat.
Asal ade air je sikit...tertumpah ke atau anak-anak pas mandi..cepat-cepat aku lap...hahahahaha....







nie nanah yang baru nak menjadi


nie lah sahaja krusi paling memudahkan perkerakkan..sampaikan Firzani kalau aku bawa die siap ade bunyi vrommm vrommm

tongkat 4 nie lagi stable daripada tongkat 2.

nie ubat antibiotik dr doktor

antara ubat doktor


Merasa gak lah berjalan menggunakan kerusi roda nie


pakai nie untuk kaki lebih selesa

time nie tengak jalan kat Aeon Melaka.....
Alhamdulillah, sekarang makin better cuma masih sakit kaki kalau berjalan terlalu banyak dan masih tidak boleh angkat barang berat.

Doktor sarankan aku untuk masuk operation balik pada bulan 8 nie untuk buka balik skrew dan plat titanium kat kaki nie. Pape pon bergantung pada xray.

Insyaallah, pape pon doakan kesihatan aku bertambah baik.
Aminnn...

0 comments:

Post a Comment