Monday 21 October 2019

PART 1::KEMALANGAN TRAGIS BUAT SANG JASMIN::PATAH BUKU LALI

Assalamualaikum korang...
Meh la kita tiup sikit habuk kat blog nie hah...hahahaha...

Tahun 2019;adalah tahun yang paling banyak dugaan.
Aku tahu; aku tak perlu mengeluh ; apatah lagi mengenangkan nasib.
Masih ramai lagi manusia yang kat luar sana Allah S.W.T uji.

Pada awal tahun 2019 iaitu Jan 2019, aku diuji dengan Firas masuk spital sebab allergik kepada pencemaran udara yang berlaku. menyebabkan kulit Firas macam melepuh.
Tapi alhamdulillah, ianyer semakin bertambah baik dari semasa ke semasa.
Dan sekarang, Alhamdulillah kembali kepada biasa.
Nanti aku cerita kat sini untuk kenangan.

Pada bulan Ramadhan iaitu 12 May 2019, aku di uji dengan "BUKU LALI PATAH".

Allahu, perasaan aku hanya Allah sahaja yang tahu.

Pada Bulan Oktober 2019 lak, kami 1 family diuji lagi dengan INFLUENZA B...
Alhamdulillah, semakin recovery.

Berlapang dada menerima ketentuanNya.

Kali nie aku nak cerita pasal AKU....
Maaflah kalau entry aku nie panjang gile.

Masa tue hari Sabtu petang; adalah dalam jam 2 petang...
Aku tak tahulah ape yang aku ributkan sebenarnyer.
Bakul botol susu tue berpindah-randah  dari ruang tamu ke kawasan laluan bilik air..
Konon-konon nanti masa jalan nak ke dapur leh terus angkat masuk singki.

Masa aku tengah jalan cepat-cepat laluan tengah tue,
aku tak perasan ade air keluar meleleh dari bakul.
Dah la sambil jalan tue tengah membebel dengan dengan anak-anak sebab asyik bergaduh jer...
~Allahu...maafkan mama ye anak-anak kalau korang baca blog mama nie~
Tanpa aku perasan..ape lagi terus lah tergelincir dan sempat aku dengar "BENDA PATAH"..
Allahu...sakitnyer buat aku pengsan sekejap...
Aku sedar terus menangis menjerit sepenuh hati.
Sakitnyer lahai...
Minta Firas call babah...
Masa tue pulak Aieman tengan stanby dan tengah ade major breakdown kat kawasan "HOT".
Lama gak la tunggu sampai aku ngesot sikit-sikit ke bilik sandar badan pada tilam.
Alhamdulillah, anak-anak terus jadi 'be have".

Dalam kul 5 petang gak la baru Aieman sampai ke rumah,
Die solat sekejap barulah die hantar aku pergi klinik Asia untuk X-ray..
Time die dokong aku mase nie dengan berat aku 68KG KO!!!
Kesian laki aku...dah la penat kene dokong bini gemok die lagi...hahaha

SAH!!!
Memang kaki aku patah bahagian buku lali...buka sebelah jer tetapi kedua-dua buku lali kaki kanan ok.

Terus dapat surat refer doktor untuk operation di HOSPITAL PUTRA.
Aieman minta aku dapatkan suntikan tahan sakit sebab die nak handover kerja die.
Pk kan sekejap last-last dekat kul 11 malam gak la baru sampai rumah...
Kesan ubat tahan sakit pon sikit-sikit nak hilang.
Owh..sebelum ke klinik tue sempatlah hantar anak-anak ke rumah mak.

Sampai rumah, Aieman kemaskan baju nak bawa ke spital, laptop dan baju die sekali.

Masa dalam perjalanan ke hospital...aku lom buka pose lagi tau...
Korang bayangkan jam dah hampir 12 tgah malam..
Minta husband drive tru Mcdonals.
Aku beli Mc Coffee ngan burger big mac...Lapo punye pasal.
laki aku pon order gak...hahahaha

Sampai jer hospital, aku terus g emergency.
Tunggu siap semua dokumen bagai,
Masukkan jarum kat tangan, amik darah bagai...
Terus masuk wad sebab doktor esok pagi baru datang wad.

Keadaan kaki aku..memang bengkak habis
dapat gelang tangan
Hari ahad tue barulah doktor datang,
Doktor cakap malam nie dah kene puasa sebab pagi dalam kul 9 pagi terus masuk OT.
Daripada Xray, doktor terangkan procedure bagai dan aku minta ubat tidur walaupon doktor hanya bius separuh badan.

Time nie lah aku masih pulun mengepam bagi dekat baby susu.
Pada adik aku pon aku amanahkan pegang kunci rumah supaya senang nak amik stok susu Firzani dalam peti ais.

walaupon susu merundum tetapi kene kuatkan semangat
Aieman minta balik ke rumah sekejap untuk lihat anak-anak dan kemas baju sebab die sendiri ade exam.
Mula-mula Aieman berat hati nak pergi sebab aku kan nak masuk bilik OT,
Anak-anak pulak duduk dengan mak aku...
Die pon tak prepare nak jawab exam BO tue..
Sape tahu exam BO tue memang taff sangat.
Walaupon Aieman dah ade B1 tetapi amik ujian BO tue adalah impian die.

Malam ahad tue Aieman datang jumpe aku...
Kali nie siap drama air mata ko!
Bukan aku, tapi Aieman berat hati nak pergi tinggalkan aku yang akan operation sensorang, dan die juga tak prepare mental dan fizikal.
Malam-malam buta nak gerak ke ILSAS, Bangi..sensorang lak tue.
Aku paksa juga die pergi...aku percaya die boleh dan berjaya jawab soalan exam BO untuk Interview dengan Amali.
Kenapa aku cakap macam tue?
Sebab nyer, sebelum nie die stanby gak balik rumah dah pukul 5 pagi...
Aku amik cuti kecemasan, terus bawa die g PUTRAJAYA dan sepanjang jalan tue memang die tdo kaw-kaw punye.
Sampai jer tempat exam tue, die berlenggang jer just bawa buku switching.
Tapi, aku bersyukur sebab die berjaya Exam teoriBO tu walaupon 80% peserta GAGAL.
Aku terasa syukur sangat mase tue dan tak sia-sia cuti kecemasan.

~~~eh melalut lak~~~

Berbalik kepada cerita, siang ahad tue memang aku pulun habiskan semua kerja yang bakal aku tinggalkan.

Oklah...dah terlalu panjang..nanti aku sambung PART 2 ok!

















0 comments:

Post a Comment