Wednesday 24 October 2018

PART 1 KELAHIRAN PERMATA KE 4: FIRZANI NUR MILLIYA (Pengalaman yang paling mengamit memori)

Wow lamayer tak bersiaran....
Fuhhh....tiup sikit habuk kat blog nie....hahahaha
oklah kisah aku nie punyerlah panjang....maybe akan ade 2 part..
Sebenarnya,  2 bulan sebelum due, aku dah start handover semua kerja-kerja aku...
lamakan...sampai sebulan lebih gitu....
Aku kan keje site...so banyak kerja tengah jalan mase tue...
terutamanyer kerja tander dekat Kelantan, Pahang...dan mase yang sama lak tgah buat paperwork untuk projek 33kv di Johor Bahru.
Ngam-ngam last handover seminggu sebelum kelahiran baby ke 4 ni.
Aku dah start sakit 2 minggu sebelum kelahiran...
Sakit yang on off....
lebih kepada BRAXTON HICKS 
Kalau ikutkan due sebelum-sebelum nie....
37 minggu dan 38 minggu mesti aku dah selamat bersalin...
kali nie lambat pulak....
Aku dan husband amik keputusan untuk bersalin di Mahkota Medical Center dengan Dr Wan Yok Har...
Doktor yang glamor dan paling support gentle birth di Melaka...
Owh ye, mesti tertanye-tanye nape Melaka?
Mr Hubby la yang masih mahukan anak "HANG TUAH"..
Kiranyer 2 Muar dan 2 Melaka la kan....
Mase check up  kat sini teruja sangat tau...sebab scan menggunakan 5D tau, clear sangat..
kire detail scan la sekali buat....
Mase 1st time jumpe doktor, aku siap bagi birth plan aku dan doktor setuju...
Aku masih berikhtiar untuk normal birth. Untuk pengetahuan korang, anak pertama dan kedua aku dapat bersalin secara normal...tetapi yang ketiga terpaksa bersalin secara emergency czer.
owh ye, kali nie pregnancy, aku hanya beli 5 baju baru sahaja untuk baby, dan lain2 peralatan masih menggunakan baju2 dari abang-abang dan kakak baby...(jimat kos kan)
paling otai, mama hanya masukkan baju dalam beg ikea yang biru tue jer tau...
tapi baju baby dalam beg sandang la...
(dasar sangat perangai kan...hihihi)
Gambar pon nan hado...
Berbalik pada cerita semula, kepala baby dah berada di bawah tepi belum engaged sejak 36mnggu lagi. Doktor siap bagitau supaya jangan banyak berjalan. So, servik aku start sakit pada 2 minggu sebelum kelahiran lagi. Tapi, sakit yang makin kuat bila menjelang seminggu sebelum kelahiran.
Pada hari jumaat sebelum kelahiran, 27 Julai (jumaat) mase nie aku terpaksa cuti sebab Braxton Hicks. Dalam jam 5 petang, aku dapat panggilan rakan sekerja aku, arwah Pak Ali yang aku anggap macam ayah aku (umur die dalam 68tahun tapi still lagi bekerja) telah meninggal dunia.
Innalillawainnailaihirojiun~
Sampai je hospital, jumpe ahli keluarga Arwah Pak Ali, settlekan urusan dengan pihak hospital, aku terus ke bilik mayat untuk menatap kali terakhir wajah Arwah Pak Ali. Dalam sakit-sakit aku, aku tetap kuatkan hati dengan ketiadaan Pak Ali.
29 Julai 2018 (Ahad) dalam jam 8 malam...masa ni husband baru sampai rumah mak dan kiteorang tengah baring-baring. Aku siap cakap ngan laki, 
"bie, hari nie macam nak bersalinkan jer"
husband cakap...ade rasa sakit ker?
Aku jawab la; "tak sakit, tapi gerak hati"
Tepat sekali, jam 10 lebih mase tue, semua askar-askar dah tidur, aku baru terasa sakit. Jangan tanye sakit macam mane tau sebab aku tak pernah kene senggugut dan aku lupa macam mane period pain sebab hampir 7 tahun tak period dan hanya sekali period mase makan MAB yang aku beli dari yatie...
Sape nak try MAB sila la contact si Yatie nie
Korang leh wasap kat Yatie no 011-1028 0205
Insyaallah Yatie boleh guard korang dari a sampai z.
Jam 1 pagi macam tue aku bagitau mak aku yang aku nak g spital.
Sampai spital jam 1.30pagi terus masuk wad...
semua segala ctg buat kat wad....
bermula la cerita yang paling mendebarkan...
Next aku sambung balik..
sebagai pembuka bicara,
aku bagi 1 gambar scan 5D
Firzani mase last check up...

0 comments:

Post a Comment