Monday 26 November 2018

PART 2 KELAHIRAN PERMATA KE 4: FIRZANI NUR MILLIYA (Pengalaman yang paling mengamit memori)

Sambungan....
Saat paling kelakar aku ingat lagi husband tak tahu macam mane nak pergi ke arah laluan emergency. Mase tue MMC tengah renovate laluan belakang tue. Ngam sampai jer pintu emergency tue nurse dah tunggu siap-siap dengan wheelchair. 
Bagi buku pink tue terus jer masuk wad. 
Kami pilih bilik katil 2 sebab aku taknak bosan sorang-sorang.
Tapi mase aku sampai pon memang aku sorang jugak 😂
Jadi, terus buat ctg dalam bilik. 

Untuk pengerahuan korang, Dr. Wan ade conference dari hari rabu sampai ahad tau. Aku pon memang berdebar gak lah..if aku bersalin die takde, so partner die akan handle. 
Alhamdulillah...Dr. Wan ade tapi tengok muka die agak kepenatan but die punye layanan still superb. 
Mase nie result ctg aku tak cantik langsung...sebab contraction aku selang setiap 3minit. Allahu...tak sempat aku nak tarik nafas berehat sambung contraction lain.
Dr. Wan buat ve, mase nie bukaan baru 5cm. So, Dr. Wan discuss dengan aku dan aieman..samada nak tunggu gak for normal delivery atau proceed czer.

Ade pro and cons...
Pro :: still boleh proceed normal delivery 
Cons :: baby boleh lemas

Aku tengok aieman, aieman tengok aku..last-last aku minta pendapat doktor sendiri mana yang better. Yang penting baby aku selamat.

Akhirnya kami sepakat untuk emergency czer. Nurse terus buat persiapan untuk ot. Semuanyer under control sebab nurse semua pandai tenteramkan jiwa mak nie. Once dah sampai bilik ot, masuk ubat bius...terus zasss..

Mesti tanye macam mane rasa masuk ubat bius tue kan..same jer dalam fb tue..korang google confirm jumpe. Key die jangan teran atau keraskan badan...lembutkan badan confirm tak rasa sakit. Kalau tengah constraction bgtau doktor sekejap..dah abis contraction terus bagi sign good, so cepat-cepat dieorang buat kerja.

Sepanjang ot berjalan, Dr. Wan asyik bercerita jer siap cakap bekas czer aku sebelum nie tak nampak
langsung. Kalau aku tak bagitau die pon, memang die tak tahu aku pernah czer sebelum nie.
Tup...tup.....terus dengar suara baby menangis....
hua.......tak tahan.....
Doktor cepat-cepat angkat dan letak atas badan aku...
Ya Allah, wanginyer die...siap aku kiss-kiss baby banyak kali.

Doktor Wan bagitau yang leher baby kene belit ngan tali pusat sebanyak 2x...tue sebab baby berusaha nak turun ke bawah tapi tak boleh dan menyebabkan kontraction kerap berlaku.
Aku REDHO sahaja.
Yang penting semua selamat.
 
Last-last baby lapkan terus bagi kat babah die kat luar bilik operation tue....
Kata babah, nurse tinggalkan dieorang lama sangat kat luar, berdua jer...
lepas azan n iqomat, baby tengok babah, babah tgok baby....hahahaha....
pastue ape lagi, berselfi la babah dengan baby banyak-banyak...
Owh, mase sesi menjahit tue pon aku tak rasa pape pon, tahu-tahu dah siap....
ye lah, mane tak sedar..bilik ot tue riuh dengan berbual, termasuk aku sekali join....
hahahaha.....
dieorang terus pakaikan stokin kat aku...

Aku ingat mase tengah jahit perut tue, aku batuk-batuk....actually memang aku tengah batuk pon...doktor pk aku asma...hahaha...
Bukan doktor, saya batuk sebab tekak saya kering sangat...
pas semuanyer selesai, zasss..terus hantar aku kat wad balik.
Sampai wad jam 4.25am....
aku tengok husband...siap die tunjuk gambar selfie dengan baby...
OK! MAMA IS JELES!!!

Alhamdulillah, di sana aku dipermudahkan, 
Jam 7 pagi aku dah boleh duduk atas katil tanpa sakit czer.
Ajaib sebelum nie 1 hari terlantar atas katil...esok nyer baru bangun.
Kul 9a.m doktor round cek luka n tiup kencing, 
Doktor benarkan aku makan disebabkan aku xde pening, muntah n etc...
Aku request buka tiup kencing cepat...tapi doktor risau, die suruh aku berehat.
Aku kan degil, so jam 4 petang barulah aku bebas dari tiup kencing, dan aku bebas amik baby sesuka hati aku...Yezza....

3 hari aku mereput dalam spital, tetapi makan kat situ best sangat...
Memang ada menu berpantang sama ada melayu atau western...
Perghhh...asyuk dan sedap.
Sampaikan aieman pon nak rasa....
Dipendekkan cerita, hari ke 2 tue husband dah tak teman kan aku, aku yang suruh die settelkan mykid baby dan temankan anak3 tidur...
Esoknyer pulak, barulah aieman amik dan terus balik....
So, bermulalah episod ANAK 4...
nah, kita upkan gambar baby FRESH FROM OVEN
Assalamualaikum, saya FIRZANI NUR MILLIYA BIN MOHD NORAIEMAN

cute nyer kaki tue
 
 

0 comments:

Post a Comment