Thursday 29 November 2018

Anak:: PROLOGUE JUANDIS FIRZANI NUR MILLIYA

Macam-macam cerita setiap kali pregnancy kan...
termasuk akulah..
Maybe Allah dah permudahkan masa bersalin, tapi aku kene mengadap prologue juandis.

Memandangkan aku darah O+ aieman pon same 0+;
Memang aku dah bagitau kat Aieman;
Bila baby girl jer kita kene ready dengan juandis....
so GET READY...hahahaha

Firzani start kesan juandis mase hari ke 3; 
Paed bagitau aku nak stay atau bawa balik?
Aku berpikir better bawa balik sebab aku pon dah rindukan anak-anak-anak aku yang lain.
Lagi pon aku dah janji dengan dieorang aku balik hari nie...huhuhu

So, bermula lah episod ulang-alik amik darah kat KK Sungai Mati...
Bile Aieman start stanby, aku terpaksa lah berdua dengan baby pergi amik darah...
hahahaha, gagah kan...
Sebenarnyer bukan suka-suka nak drive sendiri sedangkan baru seminggu bersalin, tetapi tiada sape boleh bawa pergi klinik sebab aieman stanby..ayah lak berniaga.
Mase nie memang berdoa supaya diberikan kekuatan dan selamat pergi serta balik.

~Please jangan kecham mak ok~

Bile juandis Firzani stuck ke bacaan 10 jer...tak nak turun-turun terus kene refer HOSPITAL...
Hospital Sultanah Fatimah...
Aku paling suke g NICU tue wei...
Tak stress langsung sebab makan sedap-sedap...

~seriusly aku memang peminat makanan hospital~
Pastue bilik memang Aircond habis, seronok baby tdo..
Cume struggle malam pertama jer la sebab baby lom biasa lagi tidur dalam keadaan tak berbaju n seluar...sejuk la kan...

Owh ye, mesti korang tertanye-tanye; aku macam takde usaha untuk buat ape-ape kat baby kan...
ANDA SILAP!!!

Macam-macam aku buat supaya tak kene juandis nie sejak dari kandungan lagi.
Macam aku tulis tadi dari mula aku dah set mind aku kene ready kan.

So, antara yang aku buat:
  • Makan banyak supaya susu sentiasa ada, banyakkan bagi baby susu, stimulate dari awal kelahiran lagi.
  • Perah, pum, Marmet untuk melengkap persediaan penyusuan
  • Mak cakap xleh makan halia ngan kunyit--so aku tak makan pon.
  • Setiap 2 jam susukan baby (die kan nak susu aku pakai cup dan bagi direct dari cup)
  • Mandi dengan daun durian belanda la..jambu la...semua dah buat
  • Mandi dengan rebusan ginseng beli kat sengsei...DONE
  • Minum susu kambing (aku ler minum)...DONE
  • Makan anggur hitam....DONE
Ape tah lagi aku buat; dah tak ingat....
Takperlah..janji Firzani sihat kan.

Pas Cek in hospital 3 hari 2 malam pon, bermula lah episod Cek up ke Hospital Muar nie hah....

1st cek up::amik darah macam biasa-result
2nd cek up:: amik sample air kencing + darah
3rd cek up::berdasarkan result TSH ade tinggi, so risau ade masalah thyroid. Refer pakar dan terus deside minggu depan start dengan amik hormon untuk baby.

TETAPI....
Allah S.W.T Maha Pengasihani, 
Esoknyer hospital call cakap Firzani tak perlu dah datang hospital dan buat procedure untuk hormon thyroid.
ALHAMDULILLAH.
Aku tanya result, Doktor bagitau semua dah normal termasuk juandis Firzani turun memdadak.

ALHAMDULLAH AGAIN....

Selama sebulan 2 minggu tue, bermacam episod aku lalui...
Macam tak pantang pon ade jer sebab aku pakai seluar wei..bukan kain hahahha.....
Alhamdulillah, bekas czer aku pon dalam keadaan baik dan tak sakit langsung.
Allah permudahkan segalanyer...

Nie gambar time Firzani Wad NICU
Hai sayang mama


Medical card Firzani
Tarikh keramat
 Itulah sahaja aku kongsikan untuk korang...
ape-ape pon jangan gelabah 

POINT PENTING YANG KORANG UTAMAKAN::

1. Jangan bagi baby korang makan atau minum selain SUSU IBU SAHAJA
2. Susukan baby dengan kerap

Ok pape hal kene chill ok....






0 comments:

Post a Comment