Tuesday, January 29, 2013

Auuucchhh....Tips atasi bayi saat di gigit!

Sape kat sini tak pernah lagi kene gigitan manja dengan penuh kasih sayang daripada anakanda tercinta ketika BF angkat keyboard tinggi-tinggi!!!!
Jasmin baru jer merasa kene gigitan manja tue...
Ya Allah!!! mula-mula kene tue memang terjeritla...
Tajam yang amat gigi kamu ya Firas!!!
tue gigi pertama Firas pada umur 11bulan. sekarang dah tumbuh sebelahnyer pula. dah 2 dibahagian atas akan menyusul dalam masa tak sampai sebulan!!!
sekarang nie dah macam seriau lak kalau pk nak menyusu kan Firas...
Tapi demimu wahai anak mama pejamkan mata.
Kadang-kadang tue bile kita buat-buat merajuk tak nak susukan Firas...
Firas sanggup bangun dan pujuk mama dier..
Habis muka penuh dengan air liur Firas kene cium..
Hahaha chomel jer..
Oppskos kene pujuk mama baru hati mama cair..
Yeeehhhh!!! dapat susu semula...
Based on my experienced (ecececeh)... 
Bile Jasmin menjerit kali pertama ketika Firas mengigit,  Firas terkejut! pastue die macam dah tak nak menyusu...Jasmin dah start risau..mula lah pujuk si masam nie...
Esoknyer bila Jasmin terjerit lagi..dah die buat macam satu mainan lak!! lagi kuat dier menggigit... 
Geram tau mama....
So..sekarang, bila firas menggigit masa menyusu, Jasmin akan cuba sedaya upaya untuk tenangkan diri dan yang paling penting BE POSITIF! 
Firas dengan sendirinya akan lepaskan dan rasa sakit berkurang!
Atau bila Jasmin mendapati Firas ada tanda-tanda nak menggigit...Jasmin akan segera masukkan jari kelengkeng ke dalam mulut Firas..So Firas akan menggigit jari dah dia akan menggigit sampai gigil-gigil badan tau...
Untuk mengatasi bayi agar tidak berulang kali menggigit puting payudara saat sedang disusui, Anda dapat mengikuti cara-cara menyusui bayi berikut ini :
  • Bila bayi menggigit puting payudara berulang-ulang, berikanlah lebih banyak ciuman, pelukan dan pujian saat dia berhasil menyusu tanpa menggigit. Dengan demikian, saat menyusui bayi Anda ia akan sedikit mengerti bahwa Anda lebih menyayanginya bila dia tidak menggigit saat disusui.
  • Tataplah mata bayi dengan menunjukkan rasa tidak senang saat bayi menggigit puting payudara Anda, serta segera hentikan kegiatan menyusui tersebut. Dengan begitu, saat menyusui bayi Anda ia akan menyadari bila hal tersebut Anda tidak suka ia melakukan itu dan tidak akan mengulanginya lagi di lain waktu.
  • Usahakan menyusui bayi di tempat yang tenang dan tidak banyak suara benda maupun orang yang dapat mengganggu konsentrasinya. Terkadang bayi menggigit karena mendengar suara asing dan berusaha menoleh ke sumber suara tanpa melepaskan mulutnya dari puting payudara.
  • Bila menyusui bayi, ia suka menggigit bisa saja dikarenakan ia merasa kurang perhatian dari Anda, misalnya bila Anda menyusui sambil chatting, membaca buku atau hal-hal lainnya. Untuk menghindari hal tersebut, ajaklah bayi Anda mengobrol, menyanyikan lagu untuknya atau usap-usaplah kepalanya saat menyusuinya.
  • Terkadang bayi menggigit puting payudara ketika sudah akan berakhir menyusunya. Karena itu perhatikan saat menyusui bayi ia akan berhenti dan kenali tanda-tanda dia akan selesai menyusu. Jika sedotan bayi sudah mulai melemah atau gerakannya melambat, maka cobalah untuk menarik puting payudara Anda secara perlahan dari mulut si kecil.
  • Sediakan teether atau mainan yang lembut untuk digigit sebelum Anda menyusui bayi Anda, terutama saat bayi Anda baru tumbuh gigi, agar ia tidak penasaran menggigit barang-barang yang lain, termasuk puting payudara Anda. Berikan kembali mainan tersebut setelah ia selesai menyusu untuk menghilangkan kepenasarannya terhadap puting payudara Anda.
  • Jangan menyusui bayi bila dia tidak benar-benar lapar. Bila itu dilakukan, puting payudara Anda hanya akan menjadi “mainan” bagi si kecil dengan menggigit-gigitnya saja tanpa menyedot ASI, karena dia belum menginginkannya.

Tetapi jika pada kali pertama dia menggigit, iaitu jika bayi anda tergigit payu dara anda, barangkali anda akan menjerit kesakitan. Reaksi anda yang kuat itu mungkin akan memeranjatkan bayi anda sehingga dia tidak berani mengulanginya. Sesetengah bayi boleh menjadi begitu terkejut atau takut akibat reaksi kuat sehingga mereka menolak penyusuan badan. 

Jika gigitan berterusan, anda masih tidak perlu mencerai susu bayi anda kecuali jika anda mahu. Mengetahui apa yang menyebabkan dia menggigit dan cuba memuaskan keperluan bayi anda untuk menggigit menggunakan cara lain boleh menyelesaikan masalah ini dengan cepat. 

Cara-cara lain untuk menghentikan bayi yang menggigit adalah dengan mengatakan "tidak" dengan tegas, merenung ke dalam matanya dengan marah dan hentikan penyusuan. 
menggigit

Untuk kanak-kanak yang boleh berjalan dan suka menggigit, lakukan sesuatu yang baik apabila dia tidak menggigit. 

Berikannya banyak pelukan, ciuman dan pujian. Jika anda rasa dia inginkan perhatian, berikan perhatian sepenuhnya semasa penyusuan. Belajar menyedari bila dia sudah hampir selesai. Anda juga jangan menyusukannya kecuali dia betul-betul lapar. Hentikan penyusuan jika dia mula terlelap. Berikannya gegelang gigit sebelum dan atau selepas penyusuan.

1 comment:

  1. Fuuhhh...aty pon mmng seriau nk bg die nenem skrg..pedih..huhu..aty kalau tak tahan waktu kene gigit tu..aty picit hidung die...otomatik msti die lepas...huhu...

    ReplyDelete