Tuesday, April 23, 2013

Menghindari Kata ‘Jangan’, ‘Tidak’, dan‘Tidak Boleh’ Pada Anak

salam 1 MALAYSIA..
(dan-dan jer)
Jasmin nak kongsikan satu ceramah yang pernah Jasmin hadiri
Ceramah mengenai "education for your kids"
Ceramah nie memang mengajar banyak ilmu di mana Jasmin tak pernah tahu dan selalu amik mudah dan tak terfikir pon...
Antara sub-topic yang menarik perhatian Jasmin adalah
"CARA BAGAIMANA KATA 'JANGAN', 'TIDAK' DAN 'TIDAK BOLEH' PADA ANAK"
Wow..memang mencabar tau...
katakan lah anak tengan berlari main kejar-kejar..
mesti kita akan cakap : "Jangan lari nanti jatuh"
betul tak?
tapi sebenarnya..kanak-kanak nie mempunyai kefahaman yang berbeza....
sebab tue kalau kita perhatikan...
kanak-kanak nie akan terus berlari sampaikan kita sendiri yang akan sakit hati dan akhirnya kita akan marah pada kanak-kanak tersebut...
Salah satu faktor yang mendorong kanak-kanak itu adalah kata-kata negatif daripada perkataan JANGAN itu sendiri...
Kanak-kanak akan mencuba dan terus berexploitasi dengan kata-kata yang dilontarkan kepada mereka...
Jadi, sebagai ibu bapa hendaklah memberi kata-kata yang positif dan dengan kata lain adalah percakapan yang tulus...
contoh: 
jangan lari nanti jatuh
ubah kepada:
jalan jom!!!

sekarang pon Jasmin masih lagi dalam dalam pembelajaran...
wow..memang berpeluh....
mengajar dan belajar adalah bukan sesuatu yang perlu dipandang ringan tau!!!
so...semoga jasmin dapat biasakan diri dalam mendidik anak-anak ke arah yang lebih positif...ameen...

6 comments:

  1. Greattt...mmg tahu dari kaunselor dan tutor kanak2 yg mengatakan penggunaan kata2 diats tidak sesuai dgn perkembangan anak2...mari kita mulakan didik anak2 comel kita...

    p/s slm kenai dari mommy blogger gojes :)

    ReplyDelete
  2. aaa ptt le..tp mmg ssh nk ubah.sbb kte dh slu ckp mcm tu kn bile nk menegah.huhu

    ReplyDelete
  3. saya memang praktikkan benda ni..jarang sangat cakap 'jangan'kat anak...

    ReplyDelete
  4. nice day :)
    Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
    pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
    Jadilah seperti yang kamu inginkan,
    karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
    dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
    yang ingin kamu lakukan

    http://www.nolimitadventure.com/

    ReplyDelete
  5. Good info!! Thanks for sharing. Nak kena practice gak ni..moga anak2 kita membesar ngan ayat2 positif :)

    ReplyDelete